Μενού

Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού

CERN: Ανακαλύφθηκε νέο βαρύ σωματίδιο

Καινοτομία

Στην καλύτερη κατανόηση μίας εκ των τεσσάρων θεμελιωδών δυνάμενων της φύσης, της ισχυρής πυρηνικής δύναμης, που συγκρατεί τους πυρήνες των ατόμων αναμένεται να συμβάλει η ανακάλυψη του σωματιδίου Xicc++ (ή Ξcc++).

Πρόκειται για ένα νέο βαρύ σωματίδιο που ανακάλυψαν οι επιστήμονες του πειράματος LHCb του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών (CERN).

Το Xicc++ είναι ένα βαρυόνιο, ανήκει δηλαδή στην οικογένεια των σωματιδίων που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος της κοινής ύλης, μεταξύ των οποίων τα πρωτόνια και νετρόνια. Τα βαρυόνια αποτελούνται από τρία κουάρκ, αλλά επειδή υπάρχουν έξι διαφορετικά είδη (ή «γεύσεις») κουάρκ, υπάρχουν και πολλοί πιθανοί συνδυασμοί για να δημιουργηθεί ένα βαρυόνιο. Μέχρι σήμερα όλα τα γνωστά βαρυόνια περιείχαν το πολύ ένα βαρύ κουάρκ.

Το νέο σωματίδιο είναι το πρώτο που βρέθηκε να αποτελείται από δύο βαριά «χαριτωμένα» κουάρκ (charm) και ένα «άνω» κουάρκ (up). Η ύπαρξή του είχε προβλεφθεί θεωρητικά, αλλά μόλις τώρα κατέστη εφικτό να επιβεβαιωθεί πειραματικά μέσω των συγκρούσεων στον επιταχυντή του CERN. Η μάζα του Xicc++ είναι περίπου 3621 MeV (μεγαηλεκτρονιοβόλτ), σχεδόν τετραπλάσια από το πιο κοινό βαρυόνιο, το πρωτόνιο.

Η ανακάλυψη του Ξicc++ έγινε μέσω της διάσπασής του σε ένα βαρυόνιο Λc+ και σε τρία ελαφρύτερα μεσόνια Κ-, π+ και π+. Οι επιστήμονες θα μετρήσουν περαιτέρω στον μεγάλο επιταχυντή αδρονίων (LHC) τις ιδιότητες του Ξicc++, τον τρόπο που παράγεται και διασπάται, καθώς και τη διάρκεια της ζωής του. Ήδη οι ερευνητές υπέβαλαν σχετική δημοσίευση με τα ευρήματά τους στο περιοδικό φυσικής "Physical Review Letters".

Δεύτερη Γη κοντά στη δική μας