Μενού

Ευρωπαϊκή Ημέρα για την Προστασία των Παιδιών από τη Γενετήσια Εκμετάλλευση και Κακοποίηση

Οι πιο ακραίες αντιθέσεις σε έναν γαλαξία

Ένα ασυνήθιστο ζευγάρι ακραίων αντιθέσεων ανακάλυψαν Αμερικανοί αστρονόμοι. Πρόκειται για ένα γαλαξία νάνο ο οποίος ωστόσο στο κέντρο του φιλοξενεί μια τεράστια σε μέγεθος μαύρη τρύπα.

Είναι ο μικρότερος και πιο ελαφρύς γαλαξίας που έχει ποτέ βρεθεί να φιλοξενεί μια τέτοια μαύρη τρύπα. Η μάζα της ισοδυναμεί με περίπου 21 εκατομμύρια Ήλιους, έναντι 4 εκατ. Ήλιων που είναι η μάζα της μικρότερης μαύρης τρύπας που βρίσκεται στον δικό μας πολύ μεγαλύτερο γαλαξία.

Η ανακάλυψη αποτελεί άλλη μια ένδειξη ότι τελικά οι μαύρες τρύπες είναι πολύ πιο κοινές από ό,τι πιστευόταν ως τώρα. Όχι μόνο κάθε μεγάλος γαλαξίας σαν τον δικό μας διαθέτει μια τέτοια μαύρη τρύπα, φαίνεται πως ακόμη και οι μικροσκοπικοί γαλαξίες έχουν τη δική τους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή αστρονομίας και φυσικής Ανίλ Σεθ του Πανεπιστημίου της Γιούτα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο "Nature", σύμφωνα με το τελευταίο και με το Space.com, μελέτησαν -με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου «Χαμπλ» της NASA και του οκτάμετρου οπτικού υπέρυθρου τηλεσκοπίου Gemini στο όρος Μάουνα Κέα της Χαβάης- τον σχετικά κοντινό και φωτεινό νάνο γαλαξία M60-UCD1, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 54 εκατ. ετών από τη Γη.

Ο εν λόγω λιλιπούτειος γαλαξίας, που περιφέρεται δορυφορικά γύρω από τον πολύ μεγαλύτερο γαλαξία Μ60, έχει στο κέντρο του μια μαύρη τρύπα που καταλαμβάνει το 15 έως 18% περίπου της συνολικής μάζας του μικρού γαλαξία, ενώ στον δικό μας γαλαξία η μαύρη τρύπα του δεν ξεπερνά το 0,01% της συνολικής μάζας του. «Αυτό είναι άκρως εντυπωσιακό, με δεδομένο ότι ο γαλαξίας μας είναι 500 φορές μεγαλύτερος και πάνω από 1.000 φορές βαρύτερος από τον εν λόγω νάνο γαλαξία», δήλωσε ο Ανίλ Σεθ.

Νάνοι γαλαξίες, οι οποίοι είναι πολύ περισσότεροι στο σύμπαν από τους μεγάλους γαλαξίες, θεωρούνται αυτοί που είναι μικρότεροι από το ένα πεντηκοστό του δικού μας, έχοντας διάμετρο μόνο λίγες εκατοντάδες ή χιλιάδες έτη φωτός, έναντι περίπου 100.000 ετών φωτός του δικού μας.

«Δεν καταλαβαίνουμε ακόμη πώς σχηματίζονται οι τεράστιες μαύρες τρύπες», παραδέχτηκε ο ερευνητής Καρλ Γκέμπχαρντ του Πανεπιστημίου του Τέξας, Όστιν. Η άγνοια αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη, όσον αφορά τόσο μεγάλες μαύρες τρύπες σε τόσο μικρούς γαλαξίες.