Μενού

Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού

Κοσμική σκόνη βρέθηκε στις στέγες σπιτιών τριών μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων

Μικροσκοπικά σωματίδια που χρονολογούνται από τη γέννηση του ηλιακού συστήματος πριν περίπου 4,6 δισεκατομμύρια χρόνια, ανακαλύφθηκε στις στέγες σπιτιών σε Παρίσι, Όσλο και Βερολίνο.

Τέτοια αρχέγονη σκόνη συνήθως ανακαλύπτεται στην Ανταρκτική και σε βαθιά τμήματα του ωκεανού, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά, που εμφανίζεται σε μεγάλες πόλεις.

Οι ερευνητές από τη Βρετανία, τη Νορβηγία και το Βέλγιο, με επικεφαλής τον Μάθιου Γκεντζ του Τμήματος Γεωεπιστημών και Μηχανικής του Imperial College του Λονδίνου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωλογίας «Geology», σύμφωνα με το «New Scientist» και τη βρετανική «Τέλεγκραφ», εξέτασαν 300 κιλά σκόνης που πήραν δειγματοληπτικά από τις στέγες των ευρωπαϊκών πόλεων.

Χρησιμοποιώντας μαγνήτες για να απομονώσουν τα κοσμικά σωματίδια που περιέχουν μέταλλα, εντόπισαν 500 σωματίδια κοσμικής σκόνης.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν ήδη από τη δεκαετία του 1940 ότι η κοσμική σκόνη πέφτει στον πλανήτη μας, αλλά δεν πίστευαν ότι θα ήταν δυνατό να τη βρουν ανάμεσα στα εκατομμύρια σωματίδια της γήινης σκόνης (σαν να ψάχνεις ψύλλους στα άχυρα...), παρά μόνο σε πεντακάθαρα μέρη όπως η Ανταρκτική ή τα βάθη των ωκεανών.

Στο παρελθόν διάφοροι άνθρωποι είχαν ισχυρισθεί ότι βρήκαν κοσμική σκόνη στην αυλή τους, αλλά όταν ακολούθως έγιναν επιστημονικές αναλύσεις, αποδείχθηκε πάντα ότι επρόκειτο για... ταπεινή γήινη σκόνη. Όμως αυτή τη φορά, οι επιστήμονες την πέτυχαν.

Η κοσμική σκόνη στην πόλη έχει διάμετρο 0,3 χιλιοστά (περίπου τριπλάσια από αυτή που έχει βρεθεί στην Ανταρκτική) και εκτιμάται ότι εισήλθε στη γήινη ατμόσφαιρα με μεγάλη ταχύτητα 12 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο.