Ροή ειδήσεων
Παγκόσμια Ημέρα
Ημέρα του Θαλασσοπόρου
Facebook Twitter Google+

Σε έντονα καθοδική πορεία την επόμενη διετία «βλέπει» το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ ο Λειτουργός της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ) στο μηνιαίο δελτίο για τον περασμένο Ιούλιο, με βάση τις επιπτώσεις από την αύξηση του ειδικού τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος.

 

Διαβάστε περισσότερα: ΛΑΓΗΕ: Πρόβλεψη για υποχώρηση στο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις από το χώρο των Φ/Β στην πρόθεση του ΥΠΕΚΑ για «κούρεμα» μαμούθ στις ταρίφες τιμολόγησης του ηλεκτρικού ρεύματος, με έντονες ανακοινώσεις από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Παραγωγών Ηλεκτρικής Ενέργειας από Φωτοβολταϊκά (ΠΟΣΠΗΕΦ) αλλά και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Φωτοβολταϊκών (ΠΑΣΥΦ).

Δεν φταίνε οι ΑΠΕ για το ακριβό ρεύμα που πληρώνουν οι καταναλωτές, αλλά τα ακριβά, παραδοσιακά καύσιμα που ουσιαστικά επιδοτούνται καταγγέλλει η ΠΟΣΠΗΕΦ, ενώ ο ΠΑΣΥΦ παρακινεί τους παραγωγούς από Φ/Β να μη δεχτούν καμία αλλαγή στις συμβάσεις τους. 

Σε σχετική επιστολή της, η ΠΟΣΠΗΕΦ δηλώνει ότι: «Στην τελευταία του ανακοίνωση ο υφυπουργός ΠΕΚΑ κ. Παπαγεωργίου για άλλη μια φορά άφησε άναυδο το ενεργειακό κοινό με την ανακοίνωσή του για μεσοσταθμική μείωση στις ταρίφες των ΦΒ κατά 45%.
«Εντυπωσίασε» όμως λέγοντας ότι οι ΑΠΕ είναι αυτές που ευθύνονται για την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ. Γνωρίζει ο κ. Παπαγεωργίου ότι:

  • κατά την περίοδο Ιανουάριος 2009 - Απρίλιος 2011, ο Έλληνας καταναλωτής πλήρωσε συνολικά 705 εκατ. ευρώ υπό τον ψευδεπίγραφο τίτλο Τέλος Α.Π.Ε. ή Τέλος Μείωσης Εκπομπών. Από το ποσό αυτό, μόνο το 40% ή 282 εκατ. ευρώ αξιοποιήθηκε πράγματι υπέρ των ΑΠΕ, ενώ τα υπόλοιπα 423 εκατ. Ευρώ επιδότησαν την προμήθεια του ρεύματος. Αν τα 423 εκατ. ευρώ είχαν πράγματι διοχετευθεί υπέρ των Α.Π.Ε., το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ δεν θα αποτελούσε πρόβλημα! Δηλαδή, αν είχε αλλάξει έγκαιρα το στρεβλό θεσμικό πλαίσιο του 1999, σήμερα δεν θα χρειαζόταν αυτή η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ. (Μελέτη του IOBE. Ιούλιος 2011 όταν Γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ ήταν ο κ. Στουρνάρας)
  • Λόγω της συστηματικής υποεκτίμησης της συνεισφοράς των ΑΠΕ στην ημερήσια αγορά πάντα προκύπτει έλλειμμα για τον ∆ΕΣΜΗΕ και επομένως διογκώνεται αδικαιολόγητα το Ειδικό Τέλος ΑΠΕ, το οποίο καλούνται να καλύψουν οι καταναλωτές µέσω του λογαριασμού ρεύματος απευθείας χωρίς επιβάρυνση των προμηθευτών ενέργειας. Το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο αν ληφθεί υπόψη ότι η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) δεν καθορίζεται διαφανώς αλλά διαμορφώνεται τεχνητά σε χαμηλά επίπεδα, µε αποτέλεσμα να αυξάνεται, τεχνητά επίσης, περισσότερο το αναφερόμενο έλλειμμα. Όμως, ακόμη και αν υποτεθεί ότι η Οριακή Τιμή του Συστήματος καθορίζεται διαφανώς, και πάλι το ισχύον σύστημα του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ δημιουργεί μεγάλες στρεβλώσεις, ακριβώς επειδή δεν συγκρίνει την εγγυημένη τιμή των AΠΕ µε το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής που υποκαθιστούν οι ΑΠΕ, αλλά µόνο µε το μεταβλητό κόστος. Με άλλα λόγια, οι ΑΠΕ μειώνουν την τιμή προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας τόσο πολύ, που άνετα μπορούν να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξή τους και επιπλέον να επιδοτήσουν τον καταναλωτή. (Παντελής Κάπρος, καθηγητής ενεργειακής οικονομίας στο ΕΜΠ). Αν αυτά τα γνωρίζει τότε γιατί επιμένει να συνεχίζει συστηματικά να κρατάει χαμηλά την τιμή προμήθειας της ενέργειας;

Στις αρχές του 2013, δήλωσε ότι θα πάρει μέτρα για να διορθωθεί η στρέβλωση αυτή αντικαθιστώντας την ΟΤΣ (περίπου 45 ευρώ/MWh ) με το Μέσο Μεταβλητό Κόστος (73 ευρώ/MWh ή 82 ευρώ/ΜWh αν υπολογιστούν και τα ΑΔΙ). Έτσι θα λυνόταν το πρόβλημα του ελλείμματος. Αντί για αυτό είδαμε τελικά να βάζει μόνο το Μέσο Μεταβλητό Κόστος του διασυνδεδεμένου δικτύου αφήνοντας έξω τα νησιά όπου το κόστος της ενέργειας είναι πανάκριβο. Έτσι όρισε το νέο ΜΜΚ στα 57,5 ευρώ/ΜWh. Ούτε λόγος βέβαια για συνυπολογισμό και των ΑΔΙ (+ 9 ευρώ/MWh).
Ακόμη και σήμερα λοιπόν που μετά από τόσα χρόνια διαγνωσμένης ύπαρξης του προβλήματος και ενώ η τρόικα πιέζει για μηδενισμό του ελλείμματος μέχρι τέλος του 2014, ο κ. Παπαγεωργίου επιμένει με τεχνάσματα να κρατάει χαμηλά την τιμή προμήθειας της ενέργειας, ώστε να κερδίζουν οι προμηθευτές ενέργειας, να μεγαλώνει το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και να καλείται στη συνέχεια να αυξήσει το ΕΤΜΕΑΡ για να καλυφθεί το έλλειμμα αυτό. Το τραγικό όμως είναι ότι μετά απ’ όλα αυτά διασπείρει στην ελληνική κοινωνία την ψευδή πληροφορία ότι «φταίνε οι ΑΠΕ και κύρια τα Φ/Β για την αύξηση του ρεύματος που πληρώνει ο καταναλωτής».
Με την ανακοίνωση αυτή θέλουμε να γνωστοποιήσουμε στον κ. Παπαγεωργίου πως ο κόσμος πλέον ξέρει ότι:

  1. Δεν φταίνε οι ΑΠΕ για το ακριβό ρεύμα που πληρώνουν αλλά τα ακριβά καύσιμα.
  2. Φταίει το υπουργείο το οποίο με τις χρόνιες καθυστερήσεις άφησε το έλλειμμα να διογκωθεί και εξαιτίας αυτού αναγκάζεται σήμερα να αυξήσει το ΕΤΜΕΑΡ. (Στο θέμα αυτό θα αναζητηθούν και ποινικές ευθύνες)

Εκείνο που εμείς αλλά και ο κόσμος αναρωτιόμαστε, είναι το ποιος παρέχει στήριξη στον κύριο Παπαγεωργίου για τέτοιου είδους ενέργειες και μεθοδεύσεις που στόχο έχουν να ενοχοποιηθούν οι ΑΠΕ, για το ακριβό ρεύμα, και να συνεχίζουν να κερδοσκοπούν οι πραγματικοί ένοχοι».

Στην ανακοίνωση του, ο ΠΑΣΥΦ χαρακτηρίζει «εξοντωτικό» το κούρεμα που προτείνει το υπουργείο και καλεί τους επενδυτές να μην υποκύψουν στους ψευτοεκβιασμούς, ενώ παράλληλα εξαγγέλλει την κινήσεις για νομική προστασία των επενδυτών : «Μετά τις προτάσεις που ακούσαμε από την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ για αλλαγή των συμβάσεών μας και εξοντωτικό κούρεμα των εγγυημένων τιμών, και με βάση τις επαφές που είχαμε, τόσο με τα μέλη μας όσο και με τους νομικούς μας συμβούλους, καλούμε τους επενδυτές φωτοβολταϊκών να μην κάνουν καμία παραχώρηση και να μην υποκύψουν στους ψευτοεκβιασμούς που τους ασκούνται.

Οι συμβάσεις μας είναι ισχυρές, είναι περιουσιακό μας στοιχείο το οποίο το κράτος απειλεί με δήμευση και είναι το μόνο και ισχυρότερο όπλο που έχουμε στα χέρια μας. Αν ξεκινήσουμε τη διαπραγμάτευση για αλλαγή της σύμβασής μας (είτε λίγο καλύτερη, είτε λίγο χειρότερη, είτε λίγο πάνω στα ποσοστά, είτε λίγο κάτω), θα έχουμε υπονομεύσει το μοναδικό μας όπλο και θα είμαστε στον αέρα για οποιαδήποτε μελλοντική αλλαγή προς το χειρότερο.

Δεν διαπραγματευόμαστε την περιουσία μας και δεν δεχόμαστε καμία αλλαγή. Είμαστε έτοιμοι να φτάσουμε τον αγώνα μέχρι τέλος, ότι και να σημαίνει αυτό. Για το σκοπό αυτό ο Σύνδεσμος θα προχωρήσει στη δημιουργία Ταμείου για τη νομική προστασία των επενδυτών».

 

Δικαιότερη τιμολόγηση για ενεργοβόρες βιομηχανίες

Νέα, δικαιότερα τιμολόγια για τους βιομηχανικούς πελάτες ενέκρινε χθες το ΔΣ της ΔΕΗ, ικανοποιώντας το αίτημα των επιχειρήσεων για ορθολογικότερη τιμολόγηση ανάλογα με το προφίλ του πελάτη αλλά και τις συστάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Τα νέα τιμολόγια που διαμορφώθηκαν μετά από μακρές διαβουλεύσεις και διαπραγματεύσεις με πελάτες, αναφέρει η ΔΕΗ, ανταποκρίνονται σε διαφορετικά καταναλωτικά προφίλ ζήτησης των πελατών λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος της κατανάλωσης. Παράλληλα, ικανοποιούν και άλλα αιτήματα προσφέροντας ικανοποιούν και άλλα αιτήματα πελατών, όπως χρέωση ισχύος ανά μήνα ή δεκαήμερο και συσχέτιση με το συντελεστή χρησιμοποίησης στη Μ.Τ.
Συγκεκριμένα, στους πελάτες με παροχές στην Υψηλή και τη Μέση Τάση προσφέρονται συνολικά 15 νέα τιμολόγια, από τα οποία επτά αφορούν την Υψηλή Τάση και οκτώ τη Μέση τάση:

  • Στη Μέση Τάση (Μ.Τ.) προσφέρονται τέσσερα (4) γενικής χρήσεως τιμολόγια και τέσσερα (4) ειδικά τιμολόγια για μεγάλους βιομηχανικούς κυρίως πελάτες με ετήσια κατανάλωση ανά παροχή μεγαλύτερη από 13 GWh, τα οποία, λαμβάνοντας υπόψη την καταναλωτική τους συμπεριφορά, οδηγούν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή ρεύματος,
  • Στην Υψηλή Τάση (Υ.Τ.) τα νέα τιμολόγια διασφαλίζουν επίσης ανταγωνιστικό επίπεδο τιμής της MWh.

Υπογραμμίζεται ότι, τα τιμολόγια της Υψηλής Τάσης και τα ειδικά τιμολόγια της Μέσης Τάσης προσφέρονται για υπογραφή σύμβασης με ισχύ μέχρι 31.12.2014 και θα έχουν, εφόσον το επιθυμεί ο πελάτης, αναδρομική ισχύ από 1.1.2013.
Στους πελάτες (εταιρείες ή όμιλοι επιχειρήσεων) παρέχεται κλιμακούμενη έκπτωση όγκου για όλα τα τιμολόγια, σύμφωνα με το ύψος της ετήσιας κατανάλωσής τους.
Καταλήγοντας, διευκρινίζεται ότι η ΔΕΗ θα προσφέρει εγγράφως σε κάθε ένα πελάτη της στην Υψηλή και Μέση Τάση τα νέα τιμολόγια προτείνοντας το, κατά την εκτίμησή της, καταλληλότερο για το δικό του καταναλωτικό προφίλ ζήτησης τιμολόγιο, έτσι ώστε οι πελάτες να επιλέξουν τιμολόγιο και να προχωρήσουμε σε υπογραφή Σύμβασης Προμήθειας.

 

Με περισσότερα από 207 εκ.ευρώ χρηματοδοτήθηκαν έως τα τέλη Ιουνίου περίπου 20.000 έργα σε διάφορες περιοχές της χώρας στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’Οίκον», με 13595 έργα να έχουν εκταμιευτεί πλήρως, ενώ 5390 να έχουν λάβει προκατάβολή, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ. «Πρωταθλήτρια» όσον αφορά τις υπαγωγές και τις εκταμιεύσεις είναι η Κεντρική Μακεδονία με 6.628 υπαγωγές και 3965 εκταμιεύσεις, ενώ ακολουθούν η Θεσσαλία και η Αττική.

Απαντώντας στις ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ κας Χ. Καφαντάρη και κ. Γ. Σταθάκη σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος, ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης αναφέρεται στις σημαντικές δυσκολίες που θέτει η υλοποίηση του προγράμματος, αφού λόγω του συνδυασμού επιχορήγησης και τραπεζικού δανεισμού χρειάζεται σοβαρός έλεγχος. Όπως αναφέρει, πάντως, έχει γίνει προσπάθεια για απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών αλλά και για εξασφάλιση επιπλέον κονδυλίων όπου προχωρεί γρηγορότερα η εφαρμογή.


Συγκεκριμένα, στην απάντησή του ο υπουργός ΠΕΚΑ αναφέρει τα ακόλουθα:

Ερωτήματα 1 και 3: Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ΄ Οίκον» που προκηρύχτηκε την 1η Φεβρουαρίου 2011 και άρχισε να υλοποιείται τον Ιούλιο 2011 με την έκδοση των πρώτων αποφάσεων υπαγωγής σας ενημερώνουμε ότι:

  • Έως τις 12/7/2013, 66.476 πολίτες έχουν λάβει προέγκριση δανείου ενώ άλλοι 7.868 βρίσκονται στο στάδιο λήψης προέγκρισης δανείου
  • Έως τις 17/7/2013, 51.506 Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης -ΠΕΑ- (απαραίτητο δικαιολογητικό για την αίτηση) έχουν εκδοθεί και άλλα 5.484 βρίσκονται υπό έκδοση
  • Έως τις 10/7/2013, 34.174 αιτήσεις πολιτών έχουν υποβληθεί στις συνεργαζόμενες τράπεζες με τις 30.935 εξ αυτών να έχουν ήδη υπαχθεί (συνολικού επιλέξιμου Π/Υ 351,46 εκ. €, από τα οποία 250,41 εκ. € από το Πρόγραμμα και 101,05 εκ. € συνεισφορά τραπεζών) ενώ επιπλέον 11.635 βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου από τις τράπεζες
  • Έως τα τέλη Ιουνίου 2013, είχαν υπογραφεί 22.358 συμβάσεις (συνολικού επιλέξιμου Π/Υ 223,62 εκ. €)
  • Έως τα τέλη Ιουνίου 2013, 13.597 έργα έχουν εκταμιευθεί πλήρως, 5.390 έχουν λάβει προκαταβολή (συνολικό ποσό εκταμιεύσεων 207,88 εκ. €, ποσό προγράμματος 145,28 εκ. € και ποσό συνεισφοράς τραπεζών 62,6 εκ. €)

Τα αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τον απολογισμό από την εφαρμογή του Προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ΄ Οίκον» ανά Περιφέρεια, καθώς και στο ρυθμό απορρόφησής του, σύμφωνα με τα στοιχεία που διατηρεί ο Δικαιούχος του Προγράμματος ΕΤΕΑΝ Α.Ε., παρατίθενται αναλυτικά στον ακόλουθο Πίνακα:

table

Ερώτημα 4: Όσον αφορά στα κύρια αίτια των καθυστερήσεων, δεδομένου ότι πρόκειται για μία δράση με ιδιαίτερο καινοτόμο χαρακτήρα, όπου για πρώτη φορά εντάσσονται σε συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. προγράμματα και επιδοτούνται πολίτες, με συνδυασμό κινήτρων που εμπεριέχουν τραπεζικό δανεισμό, προκειμένου να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις οικίες τους, μπορούν, ενδεικτικά, να αναφερθούν τα εξής:

  • Το γεγονός ότι τα κίνητρα παρέχονται μέσω συνδυασμού επιχορήγησης και υποχρεωτικού τραπεζικού δανεισμού. Η υποχρεωτική λήψη τραπεζικού δανείου καθιστά απαραίτητες τις διαδικασίες αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας πολιτών και λήψης προέγκρισης δανείου που εφαρμόζουν οι συνεργαζόμενες τράπεζες, οι οποίες απαιτούν χρόνο και είναι δεσμευτικές βάσει των κανόνων λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος.
  • Οι διαδικασίες σχεδιασμού και υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων. Το εν λόγω σχήμα υλοποίησης και καταβολής κινήτρων βασίζεται στους κανόνες υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων από την Ε.Ε., όπου απαιτείται η μέγιστη δυνατή διασφάλιση της ορθότητας υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, καθώς και η ύπαρξη σαφούς διαδρομής ελέγχου για τις επαληθεύσεις που διενεργούν τα αρμόδια Εθνικά και Κοινοτικά Όργανα.
  • Η διαδικασία έγκρισης και κατανομής πιστώσεων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Λόγω των διαδικασιών κατανομής και υλοποίησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων η ροή χρηματοδότησης προς τον Δικαιούχο του Προγράμματος «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον» ΕΤΕΑΝ Α.Ε. εμφανίζει χρονική υστέρηση ανά περιόδους.

Ερώτημα 5: Όσον αφορά στα μέτρα για την ταχύτερη προώθηση του Προγράμματος και την επαρκή χρηματοδότησή του, ήδη εξετάζονται σενάρια κάλυψης της χρηματοδότησης ή/και δυνατότητας αύξησης των κονδυλίων στις περιφέρειες που παρουσιάζουν υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον για το Πρόγραμμα, από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Επισημαίνεται ότι ήδη έχουν εξασφαλισθεί πρόσθετα κεφάλαια για το σκέλος της Άμεσης Ενίσχυσης στις περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Νοτίου Αιγαίου ύψους 56 εκ. €, 18 εκ. €, και 0,6 εκ. € αντιστοίχως. Συνεπώς, ο συνολικός Προϋπολογισμός του Προγράμματος έχει διαμορφωθεί στα 470,6 εκ. €, ενώ καταβάλλεται προσπάθεια για εξεύρεση πρόσθετων κεφαλαίων στο πλαίσιο της Αναθεώρησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, η οποία θα λάβει χώρα εντός του 2013.

Ερωτήματα 6 και 7: Όσον αφορά στα μέτρα για την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών, αλλά και για τη διευκόλυνση των ενδιαφερόμενων με χαμηλά εισοδήματα, προβλέφθηκε η δυνατότητα εγγυητή του δανείου, ενώ ήδη ο Οδηγός Εφαρμογής του Προγράμματος - ο οποίος τροποποιήθηκε ριζικά τον Μάρτιο του 2012 - βελτίωσε και κατέστησε ελκυστικότερους τους όρους συμμετοχής των πολιτών στο Πρόγραμμα, με την περαιτέρω ενίσχυση των ασθενέστερων οικονομικά ωφελούμενων με ποσοστό επιχορήγησης 70%. Με τη βελτίωση των όρων του Προγράμματος, παρατηρήθηκε εξαιρετικά έντονο ενδιαφέρον των ωφελούμενων και σημειώθηκε σημαντική αύξηση της συμμετοχής τους. Επισημαίνεται ότι από την τροποποίηση του Οδηγού του Προγράμματος, περισσότερο από το 60% των πολιτών που εντάχθηκαν ανήκουν στην κατηγορία Ωφελουμένων Α1 (χαμηλή εισοδηματική κατηγορία), πράγμα που αποδεικνύει ότι το Πρόγραμμα τυγχάνει ευρείας αποδοχής από τα εν λόγω οικονομικά στρώματα.

Συμπερασματικά, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το Πρόγραμμα λόγω του καινοτόμου χαρακτήρα του, παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, έτυχε μεγάλης αποδοχής από τους πολίτες και την αγορά, με απτά αποτελέσματα τόσο για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση εκπομπών CO2, όσο και για την αναζωογόνηση του κατασκευαστικού κλάδου. Θα πρέπει, τέλος, να υπογραμμιστεί ότι η ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και η ενίσχυση των νοικοκυριών σε δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας αναδεικνύονται ως βασικές προτεραιότητες στην Προγραμματική Περίοδο 2014-2020.

Ερωτήματα 2 και 8:

Η πρόσκληση με Α.Π. 117721/Π126/27-3-2012 (κωδ. 1.13) του Υπουργού ΠΕΚΑ για υποβολή προτάσεων στο ΕΠ «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» στον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Προστασία Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος & Αστικές Μεταφορές – Αντιμετώπιση Κλιματικής Αλλαγής – Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας», ο οποίος συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής, όπως τροποποιήθηκε την με Α.Π. 13129/578/18-6-2012 τροποποιημένη πρόσκληση (Κωδ. Τροπ. Πρόσκλησης: 1.13.α) και ισχύει, αφορά σε παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε υφιστάμενα δημοτικά κτίρια και υποδομές των ΟΤΑ Α’ Βαθμού, συμπεριλαμβανομένων των ανοικτών κτιριακών υποδομών (Πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΟΤΑ ΙΙ»). Ο συνολικός αριθμός των προτάσεων που υποβλήθηκαν (Ιούνιος – Ιούλιος 2012) από ΟΤΑ Α’ Βαθμού (εκτός των Δήμων και των Δημοτικών Ενοτήτων που επιχορηγούνται από το Πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» του ΕΠ «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα») ανέρχεται σε 139 με συνολικό προϋπολογισμό 50,96 εκ. € και αιτούμενη δημόσια δαπάνη 35,67 εκ €.

Η Α’ Φάση αξιολόγησης, που αφορά στον έλεγχο πληρότητας των φακέλων, πραγματοποιήθηκε στο διάστημα Νοέμβριος 2012 – Απρίλιος 2013 και κατέδειξε κυρίως το ζήτημα του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και των επιμέρους ιδιαιτεροτήτων αυτού σχετικά με τη νομιμότητα και κυριότητα των προς χρηματοδότηση δημοσίων κτιρίων καθώς και την δυσκολία κάλυψης της ίδιας συμμετοχής (30% του αιτούμενου ΠΥ). Με στόχο τη συμπλήρωση όλων των προβλεπόμενων από την πρόσκληση δικαιολογητικών και σύμφωνα με την εγκεκριμένη διαδικασία αξιολόγησης, στάλθηκαν επιστολές στους εμπλεκόμενους Δήμους για συμπληρωματικά/διευκρινιστικά στοιχεία, ενώ έως σήμερα έχουν παραληφθεί τα αιτούμενα στοιχεία από 112 Δήμους.

Από την αξιολόγηση των σχετικών φακέλων με τα συμπληρωματικά στοιχεία, προκύπτει ότι πολλοί φάκελοι εξακολουθούν να παρουσιάζουν ελλείψεις κυρίως ως προς τις διαδικασίες που αφορούν στη νομιμότητα και κυριότητα των ακινήτων για τα οποία αιτούνται ενεργειακές παρεμβάσεις, καθώς και ως προς την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής (30% του Π/Υ).

Η διαδικασία της Α’ φάσης αξιολόγησης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος Αυγούστου, ενώ μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης για 20 αιτήσεις, οι οποίες θα προχωρήσουν άμεσα προς απόφαση ένταξης ή απόρριψης. Επισημαίνεται ότι η αξιολόγηση είναι άμεση και οι εντάξεις των έργων γίνονται σταδιακά.

Λαμβάνοντας, υπόψη τις δυσκολίες κάλυψης της ιδίας συμμετοχής από τους Δήμους, όπως προέκυψε από την Α’ Φάση αξιολόγησης καθώς και τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας και προκειμένου να διασφαλισθεί η υλοποίηση των προς ένταξη έργων, έχει δρομολογηθεί σχετική νομοθετική ρύθμιση για την κάλυψη από το πρόγραμμα του συνόλου του επιλέξιμου προϋπολογισμού των έργων.

 

Σύμφωνα με μια ανάλυση των σεισμικών δονήσεων στην περιοχή γύρω από το Salton Sea στη Νότια Καλιφόρνια, υπάρχει έντονος συσχετισμός μεταξύ της σεισμικής δραστηριότητας και της παραγωγής γεωθερμικής ενέργειας, η οποία περιλαμβάνει την άντληση νερού μέσω μιας υπόγειας δεξαμενής. «Τα πορίσματα της έρευνας δείχνουν ότι ίσως να έχουμε τη δυνατότητα να προβλέπουμε τους σεισμούς που μπορεί να προκύψουν από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Για να το επιτύχουμε, θα πρέπει να έχουμε μια πλήρη εικόνα του συστήματος και να εξετάσουμε την ποσότητα νερού που εισέρχεται στο έδαφος αλλά και την ποσότητα νερού που αντλείται από αυτό», υποστηρίζει η γεωφυσικός Emily Brodsky από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Santa Cruz.

Η Brodsky, που συνέγραψε την έρευνα μαζί με τη πτυχιούχο Lia Lajoie, μελέτησε τα αρχεία καταγραφής σεισμικής δραστηριότητας για το διάστημα 1981-2012 και τα συνέκρινε με τα δεδομένα παραγωγής γεωθερμικής ενέργειας. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Πριν το 1986, όπου η παραγωγή γεωθερμικής ενέργειας βρισκόταν σε χαμηλά επίπεδα, τα ποσοστά σεισμών ήταν εξίσου χαμηλά. Μετά το 2001, τόσο η παραγωγή γεωθερμίας όσο και η σεισμική δραστηριότητα αυξήθηκαν σταδιακά.

Η πλειονότητα των προκληθέντων σεισμών είναι χαμηλών ρίχτερ και το ίδιο ισχύει για τους σεισμούς γενικότερα. Το βασικό ερώτημα είναι, σύμφωνα με τη Brodsky, πόσων ρίχτερ θα μπορούσε να είναι ο μεγαλύτερος σεισμός γύρω από περιοχή παραγωγής γεωθερμίας. Ο μεγαλύτερος σεισμός κοντά στο Salton Sea, κατά την περίοδο που μελετήθηκε, ήταν 5,1 βαθμών ρίχτερ.

Παρ’ όλα αυτά, η κοντινή περιοχή του San Andreas είναι ικανή να προκαλέσει σεισμική δόνηση 8 βαθμών ρίχτερ γεγονός που έχει ανησυχήσει αρκετά τους ερευνητές. Η Brodsky υποστηρίζει ότι «είναι αρκετά δύσκολο να συσχετίσουμε άμεσα την παραγωγή γεωθερμίας και τον κίνδυνο στην περιοχή San Andres. Ωστόσο, η μεταξύ τους αλληλεπίδραση είναι πολύ πιθανή».

ΠΗΓΗ: esciencenews.com

 

Περισσότερα Άρθρα...